Kierunek studiów: Jednolite studia magisterskie teologia kapłańska

Forma zaliczenia: egzamin + zaliczenie bez oceny


Celem przedmiotu historia Kościoła jest naukowe przedstawienie jego dziejów w eklezjologicznym, a nie jedynie w strukturalnym ujęciu. Chronologicznie są to dzieje od zesłania Ducha Świętego na apostołów w dniu Pięćdziesiątnicy aż do czasów współczesnych, ujęte w okresy: starożytność, średniowiecze, nowożytność, czasy najnowsze. Treściowo obejmują one wewnętrzne i zewnętrzne życie Kościoła, jego struktury i wszystkie uwarunkowania: geograficzne, gospodarcze, polityczne, społeczne, kulturalne i religijne. W ukazywaniu dziejów Kościoła jego historyk korzysta z dostępnych metod naukowych (m.in. analitycznej, statystycznej itd.), mając na uwadze, że należy w pierwszym rzędzie wyjaśnić fakty (faktografia), następnie przyczyny (genetyzm), a na końcu skutki (pragmatyzm), przy czym ma kierować się krytycyzmem i obiektywizmem, a nade wszystko świadomością, że Kościół jest instytucją bosko-ludzką.

Starożytność:

45h kontaktowych (30h wykład i 15h ćwiczenia), 20-30h pracy własnej studenta, 2 ECTS

Wykład:

  • Kościół pierwotny w Jerozolimie i ewangelizacja Palestyny;
  • działalność misyjna św. Pawła i apostołów;
  • przyczyny rozszerzania się chrześcijaństwa i terytorialny rozwój Kościoła w Europie, Azji i Afryce do IV wieku;
  • oskarżenia kierowane pod adresem chrześcijan i prześladowania chrześcijan do 313 roku;
  • literacka walka z Kościołem do III wieku i działalność apologetów chrześcijańskich;
  • przełom konstantyński: „Edykt mediolański” i jego skutki;
  • początki życia monastycznego w Kościele Wschodnim i Zachodnim;
  • polityka religijna cesarzy rzymskich wobec Kościoła po śmierci Konstantyna Wielkiego;
  • działalność ewangelizacyjna Kościoła w IV i V wieku;
  • wędrówki ludów i ich skutki dla Cesarstwa oraz Kościoła;
  • działalność charytatywna w Kościele w IV i V wieku;
  • chrystianizacja Frankonii, Anglii, Irlandii oraz krajów niemieckich;
  • zwycięstwo katolicyzmu w Hiszpanii w VI wieku;
  • powstanie islamu i jego ekspansja terytorialna;
  • powstanie Państwa Kościelnego.

Ćwiczenia:

  • spory natury teologicznej i dyscyplinarnej pierwszych wieków (pierwsze herezje trynitarne; monarchianizm; gnostycyzm; chiliazm; manicheizm, montanizm; dyskusje wokół daty świętowania Wielkanocy; spory o ważność chrztu udzielonego przez heretyków; schizma Nowacjana);
  • donatyzm w Afryce północnej i jego dzieje;
  • arianizm i sobór w Nicei (325); obrona Symbolu nicejskiego;
  • pryscylianizm i pelagianizm;
  • duchoburstwo i sobór w Konstantynopolu (381);
  • nestorianizm i sobór w Efezie (431);
  • monoteletyzm i sobór w Chalcedonie (451);
  • obrazoburstwo i Sobór Nicejski II (787);
  • życie liturgiczne i praktyki religijne w Kościele starożytnym (chrzest, Eucharystia, pokuta);
  • kult Matki Bożej i świętych w chrześcijaństwie greckim i łacińskim.

Średniowiecze:

25h kontaktowych (15h wykład, 10h ćwiczenia), 25-35h pracy własnej studenta, 2 ECTS

Wykład:

  • Karol Wielki i odrodzenie cesarstwa;
  • Karol Wielki wobec Kościoła;
  • saeculum obscurum – przyczyny i skutki;
  • Cluny – ku reformie;
  • reforma gregoriańska;
  • wyprawy krzyżowe;
  • Sobór Laterański IV;
  • Kościół a Żydzi w średniowieczu;
  • upadek średniowiecznego porządku w Europie;
  • Bonifacy VIII i Francja;
  • tzw. niewola awiniońska papiestwa;
  • wielka schizma zachodnia;
  • koncyliaryzm;
  • sobory XV wieku;
  • devotio moderna;
  • husytyzm;
  • życie zakonne w średniowieczu.

Ćwiczeznia:

  • Liber regulae pastoralis – zasady średniowiecznego duszpasterstwa;
  • Cyryl i Metody – Żywot św. Metodego;
  • św. Wojciech w Kronice Kosmasa;
  • sprawa św. Stanisława ze Szczepanowa;
  • sytuacja krzyżowców w Ziemi Świętej – Anonima, Dzieje pierwszej krucjaty;
  • św. Franciszek i jego reguła;
  • sprawy polskie na soborze w Konstancji;
  • Władysław Jagiełło w opinii Jana Długosza;
  • papiestwo renesansowe;
  • De imitatione Christi – programowe dzieło devotio moderna;
  • wkład ludzi Kościoła w rozwój nauki: uniwersytety, podstawy metodologii nauki, podstawy filozofii przyrody, matematyka, bankowość, odkrycia naukowe.

Nowożytność:

25h kontaktowych (15h wykład, 10h ćwiczenia), 50-65h pracy własnej studenta, 3 ECTS

Wykład:

  • reformacja: geneza, pojęcie, rodzaje i zasięg geograficzny;
  • renesans i humanizm: pojęcia, geneza, różnice między renesansem włoskim i niemieckim; ogólna charakterystyka; renesans i humanizm na gruncie kościelnym;
  • reforma przedtrydencka we Włoszech i Hiszpanii – formy i zakres;
  • św. Ignacy Loyola, jezuici i ich formy aktywności do 1773 roku;
  • geneza, zwołanie i przebieg Soboru Trydenckiego oraz problem przyjęcia jego uchwał przez poszczególne państwa;
  • odrodzenie scholastyki (ośrodki i przedstawiciele) i spory o łaskę (D. Banez, M. Baius, L. Molina);
  • pobożność i nauczanie kościelne po Trydencie; mistyka, nauczanie prawd wiary, praktyki sakramentalne, pobożność ludowa;
  • zakony potrydenckie, ich ogólna charakterystyka i charyzmat;
  • misje katolickie: tereny hiszpańskie i portugalskie, metody misyjne, rola państwa i Kongregacji Rozkrzewienia Wiary;
  • redukcje paragwajskie: dobre i złe strony, ich losy w Paranie;
  • wojna trzydziestoletnia: geneza, przebieg i wyniki; pokój westfalski: postanowienia i znaczenie;
  • jansenizm – początki, istota zjawiska, główni przedstawiciele, rola klasztoru w Port Royal, stanowisko Stolicy Apostolskiej wobec jansenizmu;
  • gallikanizm – rodzaje i istota, etapy rozwoju i stanowisko Stolicy Apostolskiej;
  • odnowa życia religijnego we Francji XVI/XVII wieku, kwietyzm;
  • regalizm hiszpański, episkopalizm niemiecki, terezjanizm i józefinizm.

Ćwiczenia:

  • teologia Lutra, Kalwina, Zwingliego – analiza porównawcza;
  • uchwały Soboru Trydenckiego (1545-1563) – konfesjonalizacja;
  • kontrreformacja – katolicka reakcja na reformę protestancką;
  • papiestwo odnowy trydenckiej (Pius V, Grzegorz XIII, Sykstus V, Klemens VIII);
  • teologia pozytywna, pojęcie i dyscypliny teologiczne;
  • militarny kontekst sporów religijnych (wojna chłopska, wojna szmalkaldzka, wojny hugenockie, wojna 30-letnia);
  • anglikanizm i katolicyzm w Anglii i Irlandii (represje, ruch oxfordzki, emancypacja katolików);
  • Kościół wobec nauki;
  • rewolucja francuska;
  • liturgia, pobożność ludowa i nowe zakony w XVIII wieku.

Współczesność:

25h kontaktowych (15h wykład, 10h ćwiczenia), 25-35h pracy własnej studenta, 2 ECTS

Wykład:

  • oświecenie: pojęcie, ideały, ogólna charakterystyka, różnice w poszczególnych państwach, ośrodki, przedstawiciele;
  • rewolucja francuska: geneza, przebieg, stosunek do Kościoła; rola Napoleona Bonaparte;
  • restauracja życia kościelnego (strona strukturalna i teologiczno-religijna) w Europie po wojnach napoleońskich i wielkiej sekularyzacji;
  • Kościół katolicki obu Ameryk – podobieństwa i różnice;
  • papieże XIX wieku od Piusa XVIII do Leona XIII;
  • misje katolickie XIX wieku – renesans i przeszkody;
  • życie wewnętrzne Kościoła w XIX wieku (sytuacja prawna, dyscyplina, życie religijne i nowe zakony);
  • Sobór Watykański I i jego skutki; upadek Państwa Kościelnego;
  • sytuacja Kościoła w czasie I i II wojny światowej;
  • Sobór Watykański II – odnowa kościoła, ruch ekumeniczny; fałszywa recepcja Soboru i masowe odchodzenie duchownych od Kościoła;
  • rozwój Kościoła w krajach pozaeuropejskich;
  • charakter i pola działania zakonów powstałych w XIX i XX wieku;
  • świadkowie wiary; męczennicy XX i XXI wieku;
  • chrześcijanie europejskiego Wschodu po upadku komunizmu;
  • współczesne formy laicyzacji i dechrystianizacji; ruchy charyzmatyczne.

Ćwiczenia:

  • teologia protestancka XIX, XX i XXI wieku (nurty, ośrodki, przedstawiciele);
  • nauka teologiczna XIX wieku;
  • błędy teologiczne XIX wieku oraz modernizm;
  • Kościół wobec naporu laicyzmu i totalitaryzmów (socjalizm, komunizm, masoneria, faszyzm, narodowy socjalizm);
  • katolicka nauka społeczna – geneza, rozwój i znaczenie społeczne;
  • Kulturkampf;
  • Akcja Katolicka, formy zaangażowania świeckich w Kościele i nowe formy apostolstwa (prasa, książka, film); nauka i kultura;
  • Pius XII – pontyfikat miedzy mitem a prawdą; starcie z nową teologią;
  • papieże od Jana XXIII do Jana Pawła II;
  • oblicza współczesnego Kościoła.