Kierunek studiów: Jednolite studia magisterskie — teologia kapłańska
Forma zaliczenia: egzamin + zaliczenie bez oceny
90h kontaktowych (60h wykład, 30h ćwiczenia), 20-30h pracy własnej studenta, 4 ECTS
Nauka o procesie wychowywania, jaką jest pedagogika, powinna być rozpatrywana w płaszczyźnie biologicznej, psychologicznej, społecznej, komunikacyjnej oraz kulturowej. Celem zajęć jest nabycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do skutecznego towarzyszenia człowiekowi w procesie rozwoju widzianego zarówno w wymiarze ludzkim, jak i nadprzyrodzonym. Nadrzędnym punktem odniesienia dla tego przedmiotu powinien być wzorzec ewangelicznej pedagogii wiary.
Zagadnienia szczegółowe:
- pedagogika jako nauka; pedagogika i pedagogia; rozwój przednaukowy i naukowy pedagogiki; geneza, struktura i społeczno-kulturowe uwarunkowania wiedzy pedagogicznej; relacja między teorią a praktyką jako istotny problem pedagogiczny;
- wieloznaczna tożsamość współczesnej pedagogiki (na przykładzie analizy orientacji pedagogicznych);
- podmiotowość w teorii i praktyce pedagogicznej; dwupodmiotowość;
- paradygmat integracji w pedagogice – pedagogika holistyczna, integralna;
- podstawowe kategorie pedagogiczne;
- relacja wychowawcza: wychowawca – wychowanek;
- sytuacja wychowawcza;
- umiejętność słuchania; znaczenie i funkcje różnych komunikatów; aktywne słuchanie; bariery komunikacyjne;
- akceptacja dziecka; analiza „języka akceptacji”;
- normy, zasady i wymagania w wychowaniu;
- pomoc w rozwoju pozytywnego i realistycznego obrazu siebie, swoich możliwości i zdolności; zaufanie i szacunek do siebie;
- wspieranie procesu usamodzielnienia się dziecka; uczucia – rozpoznawanie i wyrażanie;
- problem kar w wychowaniu; konstruktywna współpraca z dzieckiem; budowanie autorytetu;
- rozwiązywanie konfliktów; techniki rozwiązywania konfliktów, szczególnie w odniesieniu do konfliktu wartości;
- konstruktywne sposoby motywowania klasy do współpracy;
- pedagogiczne aspekty pracy metodami aktywnymi (profity i pułapki);
- środowiska wychowawcze i ich współpraca (rodzina, szkoła, grupy społeczne);
- grupa (grupy, normy, role); cztery procesy grupowe: integracja, komunikacja, strukturalizacja, kultura grupy.