Kierunek studiów: Jednolite studia magisterskie — teologia kapłańska

Forma zaliczenia: egzamin + zaliczenie bez oceny


90h kontaktowych (60h wykład, 30h ćwiczenia), 20-30h pracy własnej studenta, 4 ECTS

Nauka o procesie wychowywania, jaką jest pedagogika, powinna być rozpatrywana w płaszczyźnie biologicznej, psychologicznej, społecznej, komunikacyjnej oraz kulturowej. Celem zajęć jest nabycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do skutecznego towarzyszenia człowiekowi  w  procesie  rozwoju  widzianego  zarówno  w  wymiarze  ludzkim,  jak i nadprzyrodzonym. Nadrzędnym punktem odniesienia dla tego przedmiotu powinien być wzorzec ewangelicznej pedagogii wiary.

Zagadnienia szczegółowe:

  • pedagogika jako nauka; pedagogika i pedagogia; rozwój przednaukowy i naukowy pedagogiki; geneza, struktura i społeczno-kulturowe uwarunkowania wiedzy pedagogicznej; relacja między teorią a praktyką jako istotny problem pedagogiczny;
  • wieloznaczna tożsamość współczesnej pedagogiki (na przykładzie analizy orientacji pedagogicznych);
  • podmiotowość w teorii i praktyce pedagogicznej; dwupodmiotowość;
  • paradygmat integracji w pedagogice – pedagogika holistyczna, integralna;
  • podstawowe kategorie pedagogiczne;
  • relacja wychowawcza: wychowawca – wychowanek;
  • sytuacja wychowawcza;
  • umiejętność słuchania; znaczenie i funkcje różnych komunikatów; aktywne słuchanie; bariery komunikacyjne;
  • akceptacja dziecka; analiza „języka akceptacji”;
  • normy, zasady i wymagania w wychowaniu;
  • pomoc w rozwoju pozytywnego i realistycznego obrazu siebie, swoich możliwości i zdolności; zaufanie i szacunek do siebie;
  • wspieranie procesu usamodzielnienia się dziecka; uczucia – rozpoznawanie i wyrażanie;
  • problem kar w wychowaniu; konstruktywna współpraca z dzieckiem; budowanie autorytetu;
  • rozwiązywanie     konfliktów;     techniki     rozwiązywania     konfliktów,     szczególnie w odniesieniu do konfliktu wartości;
  • konstruktywne sposoby motywowania klasy do współpracy;
  • pedagogiczne aspekty pracy metodami aktywnymi (profity i pułapki);
  • środowiska wychowawcze i ich współpraca (rodzina, szkoła, grupy społeczne);
  • grupa (grupy, normy, role); cztery procesy grupowe: integracja, komunikacja, strukturalizacja, kultura grupy.