Kierunek studiów: Jednolite studia magisterskie — teologia kapłańska
Forma zaliczenia: egzamin + zaliczenie bez oceny
30h kontaktowych (15h wykład, 15h ćwiczenia), 20-30h pracy własnej studenta, 2 ECTS
Psychologia rozwojowa i wychowawcza jako subdyscyplina psychologiczna zajmuje się badaniem rozwoju człowieka od poczęcia do naturalnej śmierci. Celem tego przedmiotu jest pomoc w zrozumieniu całego procesu wychowywania oraz osobistego rozwoju człowieka. Całość założeń programowych powinna korespondować z pedagogią wiary zakorzenioną w tajemnicy Bożego objawienia.
Zagadnienia szczegółowe:
- przedmiot, cele, metody stosowane w psychologii rozwojowej;
- pojęcie rozwoju, mechanizmy i czynniki rozwoju;
- periodyzacja ludzkiego rozwoju oraz sfery rozwoju człowieka;
- rozwój człowieka w okresie prenatalnym i perinatalnym;
- rozwój człowieka w okresie dzieciństwa;
- rozwój człowieka w okresie dorastania;
- rozwój człowieka w okresie dorosłości;
- starzenie się i umieranie;
- rola czynników społecznych wpływających na rozwój dziecka: rodzina i jej funkcjonowanie, relacje rówieśnicze, grupy odniesienia;
- nieprawidłowości i zaburzenia rozwojowe (ADHD, Zespół Aspergera, nerwice dzieci szkolnych, lateralizacja, zaburzenia nastroju, anoreksja, wykorzystanie seksualne);
- sytuacja dziecka w szkole (budowanie relacji społecznych, kształtowanie empatii, asertywność, fobie szkolne, agresja w szkole);
- problemy dziecka niepełnosprawnego intelektualnie oraz dzieci z niesprawnością narządu wzroku, słuchu lub mowy;
- techniki diagnozy funkcjonowania dziecka szkolnego w rodzinie i grupie szkolnej;
- etapy rozwoju religijności i moralności człowieka
- funkcje, struktura i psychologiczne mechanizmy procesu wychowawczego;
- wpływ i charakterystyka środowisk wychowawczych (rodzina, szkoła, grupy rówieśnicze, media);
- postawy rodzicielskie oraz osobowość nauczyciela w procesie wychowania;
- charakterystyka wybranych trudności wychowawczych – rodzaje, przyczyny, pomoc.